Lokaal

Zwolle grijpt in: Binnenstad drie weekenden op slot voor ‘showrijders’ tijdens terrasseizoen

ZWOLLE – De strijd tegen verkeersoverlast in de Zwolse binnenstad gaat een nieuwe fase in. Na een succesvolle pilot in december, start de gemeente deze maand met een grootschalig vervolg. Tijdens drie drukke weekenden in mei worden belangrijke straten afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het doel? Een veiliger en aantrekkelijker centrum voor voetgangers en terrasbezoekers, zonder ronkende motoren en hardrijders.

Wie op een zonnige middag op het terras zit, kent het fenomeen: ‘showrijders’ die met veel lawaai door de smalle straatjes van de binnenstad trekken. Voor bewoners en ondernemers is de maat vol. De proef die in december 2025 startte, krijgt nu een vervolg tijdens het piekmoment van het jaar: het terrasseizoen.

Waar en wanneer gaat de binnenstad dicht?

De gemeente test verschillende locaties om te zien waar de maatregelen het meest effectief zijn. De afsluitingen gelden telkens van 15.00 tot 22.00 uur op de volgende data:

  • 8 t/m 11 mei: Omgeving Praubstraat, Goudsteeg, Bloemendalstraat, Gasthuisplein en de Vijfhoek.
  • 15 t/m 18 mei: Focus op de Blijmarkt, Koestraat, Gasthuisplein en de Vijfhoek.
  • 22 t/m 25 mei: Flexibele afsluitingen rondom het Bethlehemkerkplein en de Nieuwe Markt.

Bewoners en ondernemers die in deze straten moeten zijn, behouden uiteraard toegang. Verkeersregelaars en fysieke barrières zorgen ervoor dat onnodig verkeer wordt tegengehouden.

Positieve signalen uit de eerste proef

De resultaten van de eerste pilot eind vorig jaar waren hoopgevend. Er werden aanzienlijk minder voertuigen geteld in de afgesloten straten en de ervaren overlast nam merkbaar af. Door nu ook tijdens het drukke terrasseizoen te testen, krijgt de gemeente een compleet beeld van de verkeersstromen.

Toekomst van een autoluw centrum

Deze proeven staan niet op zichzelf. Ze maken deel uit van een breder plan om voetgangers en fietsers meer ruimte te geven in het hart van Zwolle. Met behulp van telslangen op de weg worden ook de exacte snelheden en aantallen gemeten. Op basis van al deze gegevens zal de gemeente later dit jaar beslissen over structurele maatregelen om de binnenstad definitief aantrekkelijker te maken voor iedereen die te voet of op de fiets komt.

Back to top button